Skip to content Skip to footer

Cum integrăm un jucător nou în echipă?

Una dintre cele mai puternice provocări întâlnite în viața unei echipe sportive se referă la integrarea jucătorilor nou-veniți în echip[. Ne-am întâlnit cu această situație și în cadrul programului de coaching sportiv realizat în cursul anului 2017 pentru echipa de baschet feminin U18 NBS Cluj-Napoca, de către echipa de proiect EdAlt Coaching și TEWI Center.

Strategia prin care am abordat această situație este prezentată în cele ce urmează. De notat faptul că această strategie are un rol de ghidare, fiecare situație fiind abordată în funcție de particularități.

 

1. Pregătirea intervenției

Pentru pregătirea intervenției am căutat răspunsuri la următoarea serie de întrebări:

  • Care este timpul pe care echipa îl are la dispoziție pentru integrarea noilor jucătoare?
  • Ce rol are liderul în acest proces?
  • Care sunt așteptările antrenorului?
  • Care sunt așteptările conducerii administrative?
  • Care sunt așteptările noilor veniți?
  • Care sunt așteptările membrilor echipei ținând cont de situația apărută?
  • Care vor fi rolurile pe care sportivii le vor avea în această nouă situație?
  • Care este primul pas pe care echipa să îl facă?

O astfel de analiză prealabilă are rolul de a clarifica elemente concrete existente în momentul intervenției de coaching și de a permite conștientizarea stadiului existent, de către toate părțile implicate, respectiv a așteptărilor proiectate pentru viitor.

2. Aplicarea completă a procesului privind stadiile de formare a unei echipe

Demersul de coaching a pornit de la premisa că orice echipă are nevoie să treacă prin cele 5 etape esențiale în formarea sa. Apariția unui jucător nou determină un proces de reformare, fiind practic vorba de o reluare a procesului în noul context structural cuprinzând cele 5 etape:

    • Formarea/Reformarea
    • Reacția
    • Normarea
    • Performarea
    • Transformarea

În acest proces rolul coach-ului este de a susține echipa pentru a se reforma în conformitate cu așteptările și obiectivele fixate și asumate de către echipa în cauză, aplicând instrumente de lucru specifice fiecărei etape.

Parcurgerea tuturor etapelor, ca și în cazul formării unei echipe noi, este esențială și într-o astfel de situație de integrare a unor noi membri în echipă. În lipsa unui parcurs complet al procesului, șansele de reușită a integrării și performării sunt diminuate. Mai mult decât atât, pornind de la exemplul concret al echipei sportive, o astfel de abordare este necesară în cadrul oricărui tip de echipă, indiferent de modul de activitate și indiferent de numărul de noi membri cooptați.

În practică, de cele mai multe ori procesul de integrare eșuează tocmai din cauza faptului că etapele de început menționate mai sus sunt omise. În practica actuală, integrarea începe cu o cunoaștere sumară a noilor membri ai echipei și apoi se așteaptă asumarea normelor deja existente, în mod implicit, fără ca echipa și noii veniți să treacă prin etapa de răbufnire și să participe activ la asumarea normelor comun agreate.

Articol realizat de : Rudolf Nyari – Expert Pregătire Mentală . PCC, ACTC Team Coach ICF

Abonează-te la newsletter și fii la curent cu noutățile

Abonează-te la newsletter și fii la curent cu noutățile!

Abonează-te la newsletter și fii la curent cu noutățile!